• آدرس
    تهران، زعفرانیه
    شماره تماس
    021-26805099

Warning: Illegal string offset 'title' in /home/quicksaz/public_html/wp-content/plugins/apress-core/widgets/zt_recent_portfolios_by_category.php on line 22

Warning: Illegal string offset 'category' in /home/quicksaz/public_html/wp-content/plugins/apress-core/widgets/zt_recent_portfolios_by_category.php on line 23

Warning: Illegal string offset 'number' in /home/quicksaz/public_html/wp-content/plugins/apress-core/widgets/zt_recent_portfolios_by_category.php on line 24

Warning: Illegal string offset 'title' in /home/quicksaz/public_html/wp-content/plugins/apress-core/widgets/zt_recent_portfolios_by_category.php on line 22

Warning: Illegal string offset 'category' in /home/quicksaz/public_html/wp-content/plugins/apress-core/widgets/zt_recent_portfolios_by_category.php on line 23

Warning: Illegal string offset 'number' in /home/quicksaz/public_html/wp-content/plugins/apress-core/widgets/zt_recent_portfolios_by_category.php on line 24
بستن

پارتیشن اداری ؛ 5 نکته برای پارتیشن‌بندی اصولی و مناسب

پارتیشن اداری مزیت‌های مختلفی دارد که اغلب برای جداسازی قسمت‌های مختلف و استفاده از حداکثر فضا، به کار برده می‌شود. البته هدف از پارتیشن بندی، بیشتر جداسازی و تقسیم کردن محیط به قسمت‌های کاربردی‌تر است اما در بسیاری از موارد به شکیل شدن محیط نیز کمک می‌کند. از انواع پارتیشن می‌توان برای تمامی اماکن استفاده کرد اما در این متن کانون توجه بر دکوراسیون اداری به وسیله پارتیشن‌بندی است که بسیار کاربردی و موثر در استفاده بهینه از فضا به کار برده می‌شود.

موارد کاربرد و استفاده از پارتیشن اداری

پارتیشن یکی از ابزارهایی است که برای جداسازی بخش‌های مختلف در اماکن مختلف به کار برده می‌شود. بهترین و مناسب‌ترین کاربردهای آن در ادارات برای اضافه کردن یک بخش یا جدا کردن و مجزا ساختن برخی از قسمت‌ها از یکدیگر است.

امروزه طرح‌ها و انواع مختلفی از پارتیشن اداری طراحی شده است که بر اساس نیاز و کاربرد می‌توان آنها را انتخاب کرده و برای چند بخشی کردن فضا از آنها استفاده کرد. گاهی پارتیشن به عنوان عایقی از صدا و نور در نظر گرفته می‌شود و گاهی اوقات نیز برای مجزا ساختن دو یا چند بخش از یکدیگر استفاده می‌شود.

پارتیشن اداری مناسب

اغلب برای بهینه سازی فضا، پارتیشن‌بندی را گزینه بسیار مناسبی می‌دانند که برای داشتن فضای کاربردی می‌توان از آن بهره گرفت. پارتیشن اداری با جنس‌های مختلف ساخته می‌شوند که بسته به کاربرد آن می‌توان انتخاب متفاوتی داشت. در ادامه به طور کامل به بررسی انواع، جنس و نکات مهم در مورد انتخاب پارتیشن مناسب خواهیم پرداخت.

انواع پارتیشن اداری شامل چه مواردی می‌شود؟

پارتیشن اداری انواع مختلفی دارد که طبق نیاز می‌توان گزینه مناسب را انتخاب کرد. اینکه کدام نوع و چه جنسی از آن انتخاب شود، می‌تواند در قیمت و نحوه کاربری آن تاثیر به سزایی داشته باشد. انواع آن شامل مواردی از جمله گزینه‌های زیر است:

  1. تک جداره
  2. دو جداره
  3. شیشه‌ای

بسته به کاربردی که پارتیشن دارد یکی از این سه نوع انتخاب می‌شود که در ادامه کاربرد هریک را به صورت مجزا توضیح خواهیم داد تا بهترین انتخاب انجام را بتوانید داشته باشد.

پارتیشن تک جداره

پارتیشن‌های تک جداره اغلب به عنوان دیواره‌هایی جداکننده به شمار می‌روند. با استفاده از این نوع که در جنس‌های چوبی، فلزی، پی وی سی، ام دی اف و شیشه‌ای وجود دارد، می‌توان به منظور جدا کردن بخش‌ها از آنها استفاده کرد. البته ممکن است به دلیل نازک بودن، عایق خوبی برای صدا محسوب نشوند و تنها بتوانند بخش‌ها را از یکدیگر جدا کنند.

پارتیشن دو جداره

این نوع پارتیشن نیز از جنس‌های مختلفی مانند چوب، شیشه، ام دی اف و پی وی سی ساخته شده است که عایق بسیار خوبی برای صدا به شمار می‌رود و مناسب محیط‌های اداری است که نیاز به آرامش و تمرکز دارند. این نوع از ورود صدا جلوگیری خواهد کرد اما بسته به ارتفاعی که برای آن در نظر گرفته می‌شود می‌توان از آن استفاده کرد.

پارتیشن شیشه‌ای

اغلب از این نوع پارتیشن اداری به عنوان جدا کننده‌ای استفاده می‌شود که کارمندان می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و در دید یکدیگر باشند. البته برای دیده نشدن اتاق‌هایی که با شیشه تفکیک شده‌اند، در صورت لزوم می‌توان از پرده‌های کرکره‌ای کمک گرفت.

پارتیشن اداری شیشه‌ای

جنس‌های مختلف برای ساخت پارتیشن اداری

از جنس‌های مختلف برای پارتیشن‌ها به منظور جداسازی فضا می‌توان استفاده کرد. اما طراحان بهترین گزینه‌ها را ایجاد کرده‌اند تا در ادارات بتوان از مناسب‌ترین گزینه‌ها استفاده کرد. این تنوع جنسی شامل موارد زیر می‌شود:

  • چوبی
  • ام دی اف
  • آلومینیومی
  • پی وی سی
  • پارتیشن‌بندی شیشه‌ای

نکات مهم در انتخاب طراحی پارتیشن اداری

در صورت نیاز برای پارتیشن‌بندی محیط اداری، می‌توان طبق ضرورت، نوع مناسب‌تری را تهیه و نصب کرد. اما در این بین بهتر است هدف اصلی از بخش‌بندی کردن با این گزینه را دانست و بر طبق آن پیش رفت. در این بین نکات کمک کننده‌ای وجود دارد که باید برای طراحی و نصب در نظر گرفت. این نکات شامل مواردی که در ادامه بیان خواهیم کرد می‌شوند.

توجه به کاربردی بودن

بهترین کار در انتخاب نوع پارتیشن مناسب، در نظر گرفتن کاربردی بودن آن است. یعنی باید دانست که از آن‌ها به عنوان عایق صوتی نیاز است استفاده شود یا خیر؟ در این صورت بهتر است از پارتیشن‌هایی استفاده کرد که دو جداره هستند و صدا را عبور نمی‌دهند.

گاهی برخی از انواع پارتیشن فقط برای اینکه قسمتی از فضا قابل دید نباشد به کار برده می‌شود که برای مقرون به صرفه شدن آن می‌توان از پارتیشن‌های تک جداره برای این منظور انتخاب کرد. انواع بسیار شکیل و زیبایی از نوع تک جداره وجود دارند که می‌توان مناسب با سایر لوازم گزینه مناسب را انتخاب کرد.

نکات مهم انتخاب پارتیشن اداری

توجه به قابلیت جابجایی

برخی از جداکننده‌های سبک، قابلیت جابجایی دارند که توسط آنها می‌توان فضای اداری را برای هر زمان که نیاز باشد به چند بخش مجزا تقسیم کرد. این موارد نیز معمولا تک جداره هستند و ابعاد کمی از فضا را اشغال می‌کنند. حتی برخی از آنها را می‌توان از نوعی که ترکیبی با شیشه رنگی هستند انتخاب کرد که زیبایی چشمگیرتری را ایجاد کنند.

توجه به جنس مناسب طبق نیاز

گاهی تنها هدف از جداسازی فضا، چند بخشی شدن فضا است که برای این منظور دیگر مهم نیست از چه جنسی استفاده می‌شود و تنها می‌توان به استحکام و قابلیت شست و شوی آنها توجه کرد.

در نظر گرفتن تناسب رنگ و سبک

علاوه بر کاربردی بودن می‌توان تناسب رنگ و سبک را نیز در نظر گرفت که باعث زیبایی محیط اداره می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که بهتر است پارتیشن را طوری انتخاب کرد که با سایر وسایل هم‌خوانی داشته باشد. یعنی برای دکوراسیون اداره با سبک مدرن از پارتیشن‌های ساده‌تر و برای سبک‌های کلاسیک بهتر است از پارتیشن‌هایی مانند انواع منبت کاری شده استفاده کرد.

دقت در انتخاب سایز و ارتفاع

توجه به این نکته که ارتفاع مناسب برای پارتیشن اداری انتخاب شود، بسیار حائز اهمیت است. طبق نیاز باید ارتفاع را انتخاب کرد و اگر به عنوان عایق استفاده می‌شود باید تا سقف ادامه داشته باشد. نکته دیگر اینکه معمولا پارتیشن‌هایی که بلند هستند به صورت ثابت هستند و برای مواقعی که نیاز به جابجایی آنها وجود ندارد، بهتر است انتخاب شوند.

مزایای استفاده از پارتیشن برای اداره

  1. ساخت سریع نسبت به هزینه کم
  2. تقسیم‌بندی در هر قسمت از فضای مورد نظر
  3. عایق بندی مناسب برای صدا و دما به شمار می‌رود
  4. استفاده بهینه از حداکثر فضا با هر متراژی از فضای داخلی
  5. منظم شدن فضای اداره و سامان بخشیدن به تمام بخش‌های مختلف
  6. کمکی برای پنهان کردن برخی از بخش‌ها و یا نقص‌های موجود در ساختمان
  7. پارتیشن اداری گزینه بسیار مناسب برای جداسازی و چند بخشی کردن فضای ادارات است
  8. تاثیر مستقیم بر راندمان کاری کارمندان (زیرا عایق مناسبی برای صوت است و از ایجاد تنش و حواسپرتی جلوگیری می‌کند)
مزیت استفاده از پارتیشن اداری

ساخت پارتیشن اداری چقدر زمان می‌برد؟

معمولا انواع این دیوارهای جدا کننده از نوع پیش ساخت هستند و زمان زیادی برای ساخت و آماده سازی آنها نیاز نیست. بعد از اینکه تیم متخصصین ابعاد فضا را اندازه گیری کردند، حدود دو الی 5 روز زمان کافی است تا قطعات مورد نیاز را برش دهند. در پی آن نیز معمولا بسته به فضا، زمان لازم است تا آنها را نصب کنند. در صورتی که ابعاد فضا کمتر از 200 متر باشد ممکن است در کمتر از دو روز پارتیشن بندی را به اتمام برسانند.

چه اصولی برای طراحی پارتیشن اداری باید رعایت شود؟

شاید برای برخی از افراد راحت‌تر باشد که اداره خود را با سلیقه شخصی خود پارتیشن بندی کنند. اما لازم است برخی از اصول کلیدی که در طراحی آن مهم است در نظر داشته باشند. به طور دقیق باید تمام جوانب سنجیده شود تا از بروز بسیاری از مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

در نگاه اول، نکته مهمی که باید در نظر داشت توجه به زیبایی است و اینکه تا چه حدی محیط را طوری تقسیم‌بندی کند که راندمان کاری کارمندان را بالا ببرد. پس برای این موضوع باید در نظر داشته باشید که حتما بسته به شغل و تمرکز مورد نیاز کارمندان نوعی را انتخاب کنید که عایقی مناسب باشد.

توجه به رنگبندی نیز می‌تواند بسیار نکته مهمی باشد که بهتر است مطابق با سایر لوازم اداره مانند سرویس میزها، کمدها، قفسه‌ها و مبلمان باشد. نکته دیگری که باید توجه داشت به تقسیم نور مربوط می‌شود. بهتر است برای تامین نور کافی فضا، طوری پارتیشن بندی انجام شود که فقط یک قسمت شامل نور پنجره نباشد و قسمت‌های دیگر فاقد آن باشند. البته تناسب برای این موضوع را نیز باید در نظر داشت.

در صورتی که نیاز به آرامش در فضا وجود دارد، باید تمهیداتی برای عایق صوت در نظر گرفته شود. علاوه بر این موضوع در تمام موارد توجه به جلوگیری از اتلاف انرژی نیز نکته بسیار مهمی است که باید آنرا اعمال کرد.

پیشنهاد می‌کنیم متریال مورد نظر را طوری انتخاب کنید که از هزینه‌های اضافی جلوگیری شود. برای مثال دیواره‌های پارتیشن را گزینه‌ای زیبا و شکیل در نظر بگیرید که دیگر نیازی به هزینه برای کاغذ دیواری وجود نداشته باشد. یا اینکه نوعی باشد که پاکسازی آن به راحتی انجام شود و فورا نیاز به تعویض نداشته باشد.

نکته دیگر برای پارتیشن اداری این است که باید طوری ابعاد را تقسیم و ایجاد کرد که سبب کوچک شدن فضا نشود. این موضوع ممکن است باعث شود که نتوان از فضا کاربری مورد نیاز را دریافت کرد. با توجه به تمام این موارد در صورتی که در مورد پارتیشن بندی به وسیله طراحی خودتان مطمئن نبودید، بهتر است از تیم‌های متخصص در این زمینه مشورت دریافت کنید.

سخن پایانی

نکات بسیار مهمی که در این متن، در مورد پارتیشن اداری ارائه شد، می‌تواند کمک بسیار موثری برای انتخاب بهتر را به همراه داشته باشد. با در نظر داشتن 5 نکته‌ای که در انتخاب مناسب‌ترین نوع پارتیشن ارائه شد، می‌توان بهترین و منحصر به فردترین دکوراسیون را برای محیط اداری ایجاد کرد. همچنین از آنجایی که سرعت ساخت پارتیشن نسبت به دیوار بیشتر است می‌توان از آن در محیط‌های اداری که به سرعت باید آماده شوند استفاده کرد. اما بهتر است به نکات عنوان شده در این متن توجه شود.

پست های مرتبط